Galardón Camino Real El Galardón “Camino Real” se instauró en 2012, coincidiendo con el 25 aniversario de la creación del Instituto (1987), para reconocer el trabajo profesional de los españoles que de forma destacada y ejemplar proyectan y potencian la positiva imagen de España en Estados Unidos. Leer más >
La migración española en Estados Unidos, 1880-1940 Este proyecto tiene como objetivo principal el estudio de la migración española en Estados Unidos entre 1880 y 1940 a partir de la explotación de los microdatos de los censos estadounidenses realizados entre estas dos fechas. Estos datos han sido digitalizados y armonizados recientemente por la Universidad de Minnesota y están a disposición de la comunidad investigadora. Leer más >
Francisco Sáez de Adana, nuevo director del Instituto Franklin-UAH En las elecciones celebradas el pasado jueves 25 de abril de 2019, el Consejo Académico del Instituto Franklin-UAH eligió por unanimidad al Dr. Francisco Sáez de Adana Herrero, catedrático del Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de Alcalá, como nuevo director del Instituto Franklin-UAH. Leer más >

Revista Camino Real

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Crossing Over: Assimilation, Utopia and the Bildungsroman on Stage and Screen in Real Women Have Curves

Patricia Cardoso’s Real Women Have Curves (2002) opened to widespread critical acclaim and moderate commercial success, garnering two awards at the Sundance film festival for its starring actors América Ferrara and Lupe Ontiveros for their roles as Ana, the film’s protagonist and Carmen, her mother. Based on Josefina López’s play of the same name, the cinematic adaptation directed by Patricia Cardoso, and written by López in collaboration with producer George Lavoo, the film was the first theatrical release from HBO films. As it is one of the first Hollywood films with Latinas in prominent roles behind and in front of the cameras, questions of representation and self-representation are particularly germane. Utopia and the bildungsroman are major tropes in the western literary tradition, and form the lenses through which we can view the articulation of Chicana subjectivity in Cardoso’s film and López’s play, while illuminating some of the tensions and costs of “crossing over.”

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